@ Leonidas Papalampropoulos 2018
  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
  • LinkedIn - Black Circle

τερματικός πολιτισμού

1/7

Είδος: Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός / Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Πρόγραμμα: Τοπόσημο, Αναψυχή 
Έτος: 2012
Τοποθεσία: Φάληρο, Πειραιάς, Ελλάδα
Αρχιτέκτων: Λεωνίδας Παπαλαμπρόπουλος 
Συνεργάτες: Γεωργία Συριοπούλου
Πολιτικός μηχανικός: Μαρίνος Καττής 
Διακρίσεις: 
1. Εξαγορά, Τοπόσημο Φαληρικού Όρμου, Αθήνα,  2012

2.Έπαινος, Τοπόσημο Φαληρικού Όρμου, Βραβεία ΔΟΜΕΣ 2014, Καλύτερη Μελέτη των ετών 2009-2013

Ο Τερματικός Πολιτισμού (CULTURE TERMINAL) αναφέρεται στην έννοια του ταξιδιού έτσι όπως αυτό εγγράφεται αλληγορικά και κυριολεκτικά μέσα σε ένα τερματικό σταθμό. Ο χρόνος της πόλης γίνεται προσωπικός χρόνος κατά το διάστημα αναμονής δημιουργώντας παράλληλες φαντασιωσικές εικονικές πραγματικότητες.

Ο Τερματικός Πολιτισμού δημιουργεί μια συμπυκνωμένη αφήγηση στο τέλος του πολιτιστικού άξονα όπου εντάσσει τον προσδοκώμενο χαρακτήρα της περιοχής σε ένα συνεκτικό σημείο-σύμβολο.

Συνολικά συνοψίζονται οι παρακάτω βασικές αρχές σχεδιασμού:

1.Η εύρεση μιας αφήγησης (ΤΕΡΜΑΤΙΚΟΣ) πάνω στον Πολιτιστικό Άξονα

2. Το πρόβλημα αναζήτησης αναγνωρίσιμης μορφής ανάγεται σε ζήτημα εύρεσης κανόνων σημειωτικής μέσα από την αφήγηση

3. Η κατασκευή λειτουργεί ταυτόχρονα ως σημείο και μηχανή θέασης (αντικείμενο που βλέπω και αντικείμενο με το οποίο βλέπω)

4. Επιλέγεται η τεχνολογία των ελαφρύτερων του αέρα κατασκευών (BLIMPS) ως εργαλείο διαπραγμάτευσης του χώρου (δημιουργία εξώστη).

  

Η κατασκευή χωρίζεται σε δύο θεματικές ενότητες

1. ΑΝΑΜΟΝΗ / Περιλαμβάνει τους χώρους εστίασης-αναψυχής και πολιτιστικών δραστηριοτήτων τόσο στο ισόγειο με την μορφή pilotis (arrivals) όσο και στον όροφο ( κλειστός χώρος εστιατόριου-departures).

2. ΤΑΞΙΔΙ / πρόκειται για τον μεγάλο (αναρτώμενο από μπαλόνι Ηλίου) εξώστη που βρίσκεται στο ψηλότερο σημείο της κατασκευής και προσφέρει πρόσβαση στο σύνολο του Αττικού Τοπίου (μηχανή θέασης).

Η λειτουργία της κατασκευής ως τοποσήμου συνοψίζεται από την αναμετάδοση της λειτουργίας-αφήγησης  του οπτικού σήματος όπως αυτό εκφράζεται από την προκύπτουσα μορφή στην ευρύτερη περιοχή. Συμπερασματικά η μορφή προκύπτει από την προδιαγραφόμενη κατάσταση ως λειτουργικό αντικείμενο και δεν υπάγεται σε κανόνες μορφικού μανιερισμού.

leonidas papalampropoulos